31.10.2018

30 år av mässor, evenemang, möten och upplevelser

År 2018 är Expo Österbottens jubileumsår. Mässbolaget Oy Finn-Nolia Ab grundades 1987 av Vasa stad, Vasa handelskammare och det svenska mässbolaget Nolia och verksamheten inleddes 1988. I dag är bolaget den största mäss- och evenemangsproducenten i Österbotten och medlem av den nationella föreningen Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry. Under 30 år har vi ordnat hundratals mässor inom olika branscher och takten ökar fortfarande.

- Finländarna har tro på mässan! De är nyfikna och intresserade av nyheter, berättar Expo Österbottens verkställande direktör Jukka Hakala.

För närvarande har Expo Österbotten verksamhet på fyra orter: i Vasa, Jakobstad, Karleby och Seinäjoki, där verksamheten inleddes med evenemanget Lakeus Kokkaa. Under decenniernas gång har mässor ordnats vid Tennis Center, i ABB:s utrymmen, vid Handelsinstitutet, i Rewell Center och ombord på färjan. Botniahallen intog sin plats som arena för stora evenemang när den blev klar, men Expo Österbotten har också alltid varit aktivt i Vasa stadshus.

Mässdags!

Under trettio år har det funnits evenemang som bara ordnades en gång eller som bäst några gånger. Bland dessa hittar vi bland annat Bilmässan, Hantverk & Design, Antikmässan, Stenmässan, Flytande båtmässan och Pop-Up Österbotten 2015. Pop-Up Österbotten producerades av Expo Österbotten. Det var ett omfattande projekt som involverade folk från flera organisationer. En del av evenemangen har blivit satta på paus när intresset avtagit och en del har antagit en ny form. Till exempel utbildnings- och arbetslivsevenemanget för unga, Knowhow, ordnas inte längre, utan ersätts av evenemanget Edu + Job som ordnas i februari 2019 i Vasa stadshus. Ett evenemang med samma namn ordnas även i Karleby i februari.

Ibland återkommer vissa teman till mässkalendern, men med ett nytt perspektiv. Expo Österbottens, dåvarande Finn-Nolias, första mässa hade temat teknologi. I dag granskas teknologin i synnerhet ur energisynvinkel. EnergyWeek som ordnas i Vasa i mars är ett av Expo Österbottens största evenemang. Många övriga företag och organisationer deltar i arrangemanget. Expo Österbotten producerar även kontinuerligt nya, aktuella mässor. I maj arrangerar Expo Österbotten ett nytt, efterfrågat evenemang i Seinäjoki, Pohjanmaan Teollisuus. Det är ett nytt endags yrkesevenemang där du träffar industrins toppexperter i Österbotten och tar del av aktuella ämnen.

- Evenemanget Pohjanmaan Teollisuus har varit efterfrågat och tack vare att vi hittat de rätta partnerna blir det äntligen verklighet, säger Hakala.


Stjärnor, musik, magi och böcker

På Expo Österbottens mässor har vi sett många kändisar, artister, stjärnor och magiker. Många Vasabor minns säkert när skådespelare från De vackra och de djärva uppträdde på Österbottens Stormässa i början av 90-talet. De amerikanska stjärnorna fick besökarna att vallfärda till mässan. En liknande folkmassa infann sig även när Stormässan fick besök av den omtyckta karaktären Munamies (Äggmannen) från sketchprogrammet Putous 2011 och av Duudsons 2012. På mässan har ett par vigts, Miss Vaasa utsetts, kyrkor och höghus uppförts, trädgården bjudit på vattenfall och blomsterprakt, tiotals kända författare uppträtt på scen, sagofigurer och hinderbanor glatt barnen, och alla har vi fått njuta av magi och musik.

Mässorna fortsatt populära

I dag lockar Expo Österbottens mässor kring 800 utställare och 40 000 besökare årligen. Antalet evenemang, möten och mässor ökar stadigt. År 2015 utvidgade Expo Österbotten sin verksamhet till att även omfatta kongress- och konferenstjänster. Dessa har varit efterfrågade och många olika möten och evenemang har ordnats sedan dess.

- Expo Österbotten har en stark position som marknadsförare av företag i hela Kust-Österbotten. De evenemang som ordnas nyckelfärdiga, såsom EnergyWeek, Alihankinta (Underleverantörsmässan) och Lakeus Kokkaa, är utmärkta exempel på hur företag kan nätverka effektivt sinsemellan, konstaterar Expo Österbottens styrelseordförande Juha Häkkinen.

Expo Österbotten har utvecklats för att bemöta förändringar samt både konsumenternas och företagarnas behov.

- Den huvudsakliga avsikten med mässor är att man möts personligen. Digitaliseringen har inte ersatt detta behov. Verktygen för marknadsföring har ändrats på många vis, men mässorna är fortsatt populära. Folk vill fortfarande se, röra och uppleva saker på riktigt – det har inte förändrats, poängterar Hakala.

Mer information om Expo Österbottens verksamhet ger:

Jukka Hakala
Verkställande direktör
Tfn 0400 910 180

www.pohjanmaanexpo.fi

------------------------------------------------------------------------------------------------

Mässprogram 2019

Edu+Job, Karleby 5.2.2019

Edu+Job, Vasa 7.2.2019

Vaasa Wind & Renewable Energy 19.3.2019

Smart Energy 20.3.2019

Österbottens Stormässa 6-7.4.2019

Lakeus Kokkaa 14.5.2019

Pohjanmaan Teollisuus 15.5.2019

Vasara-mässan 26‒27.10.2019

Gå till "Media"